Boganmeldelse – Stephanie Mailers forsvinden af Joël Dicker

Boganmeldelse - Stephanie Mailers forsvinden af Joël Dicker

For godt fem år siden trak min boghandler i Bog & Idé mig til side og sagde: ”Jeg ved godt, at du er til krimier med fart og tempo, men der er lige udkommet en bog, som jeg nu alligevel synes, at du skal læse”.

Det var en debutroman af en ung schweizer ved navn Joël Dicker, og ”Sandheden om Harry Quebert” blev virkelig den oplevelse, som boghandleren stillede mig i udsigt. En fantastisk spændingsroman i flere lag – en over 30 år gammel mordgåde, et umage venskab mellem to forfattere, mester og elev samt en gribende ulykkelig kærlighedshistorie. En fantastisk roman på næsten 700 sider, som halvandet år efter blev fulgt op af en slags fortsættelse i form af en slægtshistorie om den unge forfatter Marcus’ familie og de dramatiske begivenheder, som udspiller sig her.

Og her i efteråret kom så den tredje bog af Dicker, som jeg forventningsfuldt har set frem til. Og den skuffer på ingen måde, tværtimod er det igen en medrivende spændingsroman i flere lag med forskellige skift i tid og sted samt – denne gang – med mange forskellige fortællepersoner og dermed forskellige perspektiver på det, der sker.

Det mangefacetterede drama tager sin begyndelse i den lille amerikanske by Orphea i 1994, hvor byens borgmester og hans kone og deres lille dreng bliver brutalt dræbt i deres hjem. Og derudover bliver en ung kvinde, der på sin joggingtur kommer til at befinde sig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt også skudt ned. De to unge og urutinerede politifolk, Derek og Jesse får til opgave at efterforske mordene og kaster sig ivrigt over opgaven. Efter langvarigt og grundigt politiarbejde lykkedes det dem at finde gerningsmanden, som dog mister livet i forbindelse med anholdelsen, og sagen lukkes herefter.

20 år senere dukker den unge dygtige journalist, Stephanie Mailer op i Orphea og fortæller Jesse, som netop står overfor at skulle på en tidlig pension, at de dengang fik anholdt den forkerte, og at hun har oplysninger, der kan føre dem på sporet af den egentlige morder. De aftaler at mødes dagen efter, men da er Stephanie sporløst forsvundet. Jesse og hans daværende makker Derek kan ikke slippe tanken om, at de ikke fik fat i den rigtige morder og begynder derfor at grave sig ned i den tyve år gamle sag.

Der er – som boghandleren allerede sagde dengang – ikke tale om en krimi med fart og tempo, men det er en gribende spændingsroman i mange lag og med mange forskellige tråde, der først til allersidst flettes sammen, så selv om der igen er tale om en bog på over 600 sider, så er man som læser indhyllet i og fastlåst til historien, så man har svært ved at slippe bogen af hænde, før den er læst færdig.

Han kan altså noget, ham den unge schweizer, Joël Dicker, og han fortjener så absolut 5 flotte stjerner for en bog, der næsten kommer helt op på siden af hans nu fem år gamle fantastiske debutroman.

Anmeldelsen indeholder reklame, da Stephanie Mailers forsvinden er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Rosinante & Co.

Forfatteren fortjener absolut de 5 stjerner Stephanie Mailers forsvinden af Joël Dicker