Anmeldelse af Gladiator – Jens Henrik Jensen

Anmeldelse af Gladiator - Jens Henrik Jensen

Jensen har gjort det igen – skrevet en medrivende og spændende krimi om den tidligere jægersoldat Niels Oxen, som igen træder ind på scenen – denne gang i opklaringen af en mystisk og uhyggelig sag om en brutal likvidering af en række krigsveteraner. Det er 5. bind i den hidtil meget roste Oxen-serie, og hvis man undrer sig over, at tilblivelsen af en ny krimi skulle tage hele 3 år siden udgivelsen af den seneste roman i serien, den til skyerne anmelderroste ‘Lupus’ i september 2018, så er der en god grund til det. Jensen oplevede nemlig i kølvandet på udgivelsen af ‘Lupus’  tilbage i 2018 et kæmpe opfølgende arbejde med lancering og promovering af sin bog. Et pres der medførte et voldsomt både fysisk og psykisk sammenbrud, og som betød, at han var nødt til at sætte sig selv og sit videre skrivearbejde på pause.

Så dem der tror, at Jensen er Oxen eller mere intellektuelt udtrykt, at Oxen er Jensens alter ego, kan godt tro om igen. Jensen er et ganske almindeligt menneske, der ligesom alle os andre kan opleve en voldsom nedtur på grund af stress og overanstrengelse.

Men nu er ‘Gladiator’ heldigvis kommet, og vi møder Oxen, som er ved at komme rimeligt til hægterne igen. Han er blevet godt hjulpet godt på vej af en kvindelig militærpsykolog, som han mod sin natur faktisk har fået tillid til, og på opfordring fra hende har han sagt ja til at fungere som mentor og leder for en gruppe – ligesom ham – PTSD-ramte veteraner, som tager på en overlevelsestur til en shelterplads langt ude i Guds frie natur, hvor Oxen jo også tidligere gerne har færdes.

Andetsteds i landet har andre krigsveteraner været på en lignende tur ud til en shelterplads og er blevet brutalt skudt ned i noget, der ligner en bevidst likvidering, og her kommer så den ellers pensionerede og nu tidligere leder af PET,  Mossman på banen for at få Oxen til at hjælpe med at opklare disse uforklarlige og mystiske likvideringer af en række krigsveteraner. I den forbindelse genforenes Oxen med sin gamle partner fra tidligere sager, nemlig PET-agenten Margrethe Franck, og de begynder så småt at arbejde sig ind på sporet af en organisation, der tager sig af at hjælpe PTSD-ramte krigsveteraner med at komme på fode igen – er der måske noget her, der kan bringe dem videre i opklaringen af mordene?

Netop her midt i efterforskningen forsvinder Oxen fuldstændig fra jordens overflade, og nu handler det for Franck og Mossman ikke bare om at opklare de mystiske mord, men også at finde Oxen.

Og – Av min arm – denne anden del af bogen bliver godt nok sønderlemmende breathtaking-spændende!. Hvis man synes, at Jensen skulle have et langt tilløb til at færdiggøre dette 5. bind i Oxen-serien, så kan man tilsvarende sige, at han også har brug for et voldsomt stort tilløb, før action delen for alvor sætter ind. Det gør den så også for alvor i Del II, som starter med Oxens bratte forsvinden.

‘Gladiator’ bliver hen ad vejen til en barsk, brutal og medrivende krimi, som vi kender det fra Jensens hånd, og anden del af bogen er da også den egentlige primære årsag til, at bogen herfra belønnes med 5 stjerner, så pyt med at Del I var lidt for langsommelig. Det opvejes så rigeligt til sidst i den groteske og grusomme afslutning på bogen.

Romanen er venligst tilsendt af Politikens Forlag til anmeldelse.

En barsk, brutal og medrivende krimi Gladiator af Jens Henrik Jensen
4 / 5