Boganmeldelse – Dåseskjul af Matthew Arlidge

Boganmeldelse - Dåseskjul af Matthew Arlidge

Dåseskjul er en ny krimi/thriller skrevet af den britiske forfatter Matthew Arlidge. Det er endnu et bind i den anmelderroste serie om Helen Grace. Jeg har før haft stor glæde ved at læse om førnævnte hovedperson, og jeg tænkte derfor, at nyeste skud på stammen også ville være en bog for mig.

Helen Grace har gennem sit arbejde fået ekstremt mange fjender, som hun har været med til at smide bag tremmer – de samme tremmer som hun nu selv befinder sig bag. En af medfangerne bliver fundet myrdet og skamferet i løbet af natten i sin aflåste celle. Det betyder dermed, at morderen er en person indefra. Antallet af dræbte stiger, og Helen er derfor nødt til at gøre brug af sine evner fra tiden i politiet til at finde frem til morderen, inden vedkommende har taget livet af flere indsatte og i værste fald også Helen selv.

Bogen skildrer på en rigtig interessant måde, hvordan indsatte finder deres plads i den hierarkiske rangorden, der hersker i et fængsel. Samtidig fortæller historien lidt om de mange magtkampe, der foregår i Holloway.

Jeg vil anbefale læsere af denne bog lige at få vendt siderne i den foregående krimi inden. ‘Dåseskjul’ begynder nemlig, hvor den foregående bog mere eller mindre slutter – går jeg ud fra. Jeg har nemlig ikke læst hele serien, og jeg følte derfor, at jeg manglede et eller andet undervejs. Mit kendskab til Matthew Arlidge begrænser sig til seriens første bog, ‘Okker gokker‘. Jeg kunne ikke helt forstå, hvorfor Helen Grace pludselig sad indespærret i et engelsk fængsel. Vi får naturligvis et kort resumé, men der er ingen længere beskrivelse af hændelsesforløbet, hvilket nye læsere som jeg selv godt kunne have brugt.

‘Dåseskjul’ er en af de bøger, der virkelig fangede min opmærksomhed, og som jeg havde svært ved at lægge fra mig. Plottet er virkelig interessant og den kunne lidt noget lidt andet, end flere mange andre krimier normalvis kan. Bogen har to sider. Den ene del af bogen foregår inden for fængslets mure, og den anden handling foregår uden for murene, hvor Helens tidligere kollegaer kæmper hver deres kamp – nogle kæmper for og andre kæmper mod Helen.
Og Helen selv, ja hun kæmper mod tiden.

Der er nogle internationale forfattere, som virkelig ikke lægger fingre imellem, når det kommer til brutalitet. Matthew Arlidge er en af de forfattere, og jeg er vild med det. Flere danske store forfattere pakker nogle gange – sagt i al respekt for det store arbejde, de laver – tingene lidt for meget ind. Her kunne jeg godt tænke mig, hvis mordene blev udpenslet på den mest bestialske facon.
Så er du lidt ligesom mig – til de detaljerede mord – så er ‘Dåseskjul’ et godt bud på din næste læsning.

Anmeldelsen indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Jentas.

Jeg er vild med den brutale tilgang til krimigenren Dåseskjul af Matthew Arlidge