Boganmeldelse – Stenens tid af Johan Ottosen

Boganmeldelse - Stenens tid af Johan Ottosen

Stenens tid er første bog i en planlagt trilogi af den danske spændingsforfatter Johan Ottosen. Bogen har tidligere været udgivet hos forlaget Tellerup, men er nu genudgivet på Johan Ottosens eget forlag, Bukefalos Publishing, ovenikøbet med en ny forside.

En pensioneret professor skyder sig selv på en bænk i Tivoli ved højlys dag. Lidt over to år efter modtager hans stedsøn en gammel videobesked af den afdøde professor. Beskeden sætter stedsønnen, Kurt, på en besværlig opgave, der ikke udelukkende kan risikere at have konsekvenser for ham selv, men også for det danske kongehus og det danske land.

Sideløbende har strålingseksperten Søren Storm en anderledes opgave, da et strålingsrelateret mord bliver begået på Rigshospitalet. Mordet leder ham sporet af en radioaktiv bombe, der angiveligt ser ud til at falde sammen med en royal begivenhed i København, som inkluderer højtstående gæster fra ind- og udland.

Bogen følger som bekendt flere hovedpersoner, som alle har hver deres kampe at kæmpe. Selvom kapitlerne ofte skifter perspektiv, så er det nemt og samtidig også overskueligt at holde overblikket, da hvert kapitel starter med en lokation og et tidspunkt på den pågældende dag. Man får som læser ovenikøbet en QR-kode ved hvert nye kapitels start, som kan scannes, hvilket viser på din telefons eller smartphones kort-app, hvor handlingen foregår. Netop dette element skaber en ekstra dimension, når man læser en ellers fysisk og analog bog.

Stenens tid er skrevet i et sprog, hvor man heldigvis hverken skal være astrofysiker eller molekylærbiolog for at være med. Netop sproget gør læsningen markant lettere, og siderne vender sig selv stille og roligt, uden man lægger synderligt mærke til det. Det er i bund og grund bare rart ikke altid at skulle have et opslagsværk liggende ved siden af lænestolen, når man læser.

Handlingen starter stille og roligt ud, hvor persongalleriet langsomt bliver introduceret til læseren, men herefter tager historiens fortælling en drejning og sætter tempoet op.

Jeg har, som tidligere nævnt i andre boganmeldelser, nævnt, at spændingsromaner, der har et twist af konspirationer, lige er min kop te. I Johan Ottosens første udgivelse i Mirrin Bank-serien får vi lidt af det hele. Her er både efterforskning, spænding, konspirationer og meget mere. En af årsagerne til min forkærlighed for konspirationsbøgerne er, at forfatterne altid laver et kæmpe stort researcharbejde, da bøgerne ofte også er meget historiske. Hvorvidt alle informationerne er korrekte, skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg sluger det bare råt.

For at læse efterfølgeren Apokalypsens engle er det en nødvendighed først at have læst Stenens tid, da de uomtvisteligt hænger nøje sammen. Det er en spændende fortælling, Johan Ottosen har bygget op – dog uden endelig slutning i første bind – men heldigvis fortsætter serien i næste bog, hvor vi får lov til at komme et skridt videre i Mirrin-serien og hovedpersonernes kamp.

Et must for alle der elsker konspirationsbøger Stenens tid af Johan Ottosen
4 / 5