Boganmeldelse – Da blev jeg døden af Steffen Jacobsen

Boganmeldelse - Da jeg blev døden af Steffen Jacobsen

Da blev jeg døden af Steffen Jacobsen, som siden udgivelsen i 2008 af ’Passageren’ har skrevet en lang række gode kriminalromaner, som jeg alle har været en passioneret læser af – sidst den helt fantastiske ’Ghostwriter’, som jeg slugte råt og begejstret her i slutningen af 2018 kun kort tid efter at den var udkommet. I øvrigt anmeldt af sønnike her på bloggen!

Men jeg havde jo en Jacobsen-bog stående ulæst på hylden….., så hvad var nu det for noget rod? Steffen Jacobsen havde jo i efteråret 2017 begået en såkaldt historisk spændingsroman, hvor han med udgangspunkt i den kendte atomfysiker Niels Bohrs medvirken til opfindelse og fremstilling af atombomben i slutningen af 2. verdenskrig blander fiktion og fakta til en spændende fortælling om, hvordan det måske kunne have været foregået.

Jeg var lidt luren ved, om den bog nu også var noget for lige netop mig, der tilbragte de fleste af fysiktimerne i skolen uden for døren, og om jeg monstro kunne betages af en bog, der handlede om udviklingen af atombomben. Men lige op til julen 2017 var jeg gået på pension, og så måtte jeg da have tid og ro til at læse denne lidt anderledes bog af Steffen Jacobsen. Så den røg på ønskelisten og kom da også hjem i bogreolen, men blev ikke sådan lige taget frem. Først efter rigtig mange overspringshandlinger og læsning af adskillige andre mere klassiske mainstream-krimier, så fandt jeg den frem fra hylden her til nytåret 18/19 – og var hurtigt solgt til stanglakrids.

Vi taler selvfølgelig om ’Da blev jeg døden’, som vitterligt er en spændende og fængende bog bygget op omkring en faktuel historisk begivenhed, som får en helt anden dimension i denne skønlitterære forklædning med kærlighedsdramaer, verdenspolitik og kamp mellem USA’s og Sovjets efterretningstjenester samt en begyndende koldkrigstematik er umulig at slippe, når man først er kommet i gang med læsningen.

Vi følger bogens hovedperson, David Adler, som samtidig er fortællepersonen, da han i slutningen af 2. verdenskrig som civilist er ombord på et krigsfartøj, der går ned efter at være udsat for et bombeangreb fra den tyske luftwaffe. Han bliver reddet og indkvarteret på et pensionat for krigsskadede i Sydengland, hvor han langsomt kommer så småt til hægterne. Efter nogen tids kedelig rekreation opsøges han en dag af to MI-6 agenter, som fortæller ham, at hans fætter Niels Bohr gerne vil have ham ansat som sin personlige sekretær, og på den måde hvirvles David ind i A-bombe-projektet og følger med Bohr til Los Alamos i New Mexico, hvor alverdens kloge hoveder er samlet for at bygge atombomben.

Der er meget på spil for den vestlige verden, for de mange forskellige aktører i New Mexicos ørken og ikke mindst for David selv – og alle facetterne af historien oprulles og flettes fantastisk flot sammen i et bragende crescendo i slutningen af Da blev jeg døden.
Et bjergtagende drama, som fortjener mindst 4 ud af 5 stjerner.

Alle facetter flettes fantastisk sammen til slut

Da blev jeg døden af Steffen Jacobsen