Boganmeldelse – Ond vilje af Jørn Lier Horst

Boganmeldelse - Ond vilje af Jørn Lier Horst

Ond vilje er en ny kriminalroman i rækken om William Wisting skrevet af den norske forfatter Jørn Lier Horst. Det er samtidig tredje bog i forfatterens cold case-kvartet, hvor vi ligeledes finder ‘Katharina-koden’ og ‘Det inderste rum’, hvor sidstnævnte er anmeldt på bloggen her.

William Wisting er med til en rekonstruktion af et hidtil uopklaret mord. Den dømte og fængslede seriemorder Tom Kerr er nemlig gået med til at vise politiet, hvor han har skjult liget. Politiet forventer, at de udover at få afsluttet en langstrakt drabssag også får lokket Kerrs medsammensvorne, som går under navnet Den Anden, frem i lyset og anholdt. Desværre går aktionen ikke helt som planlagt, og Tom Kerr ender med at undslippe politiet.

‘Ond vilje’ er en roman, der er yderst velkomponeret, og hvor forfatteren virkelig kan sit krimikram. Bogen er både nervepirrende, og den er samtidig meget dyster i sit udtryk, hvilket specielt bliver tydeligt i slutningen af bogen.
Udover at være meget velskrevet, er det handlingen, som helt naturligt driver værket langsomt fremad. Der sker dog ikke nær så meget, og du vil som læser formentlig heller ikke få makspuls undervejs, men underholdning, det er du sikret med Jørn Lier Horst.

‘Ond vilje’ er endnu en god kriminalroman i rækken af den norske forfatter, men jeg synes, at vi har set nogle af elementerne før i tidligere bøger af selvsamme forfatter, hvilket ærgrer mig en lille smule. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det kan være vanskeligt at blive ved med at finde på nye hændelser ens hovedpersoner skal komme ud for, men heldigvis kommer disse, hvad der for mig var, gengivelser først til sidst i bogen. Omvendt synes jeg også, at når man bliver ved med at udgive nyt, bør det også være fordi, at man har noget nyt på hjerte, men igen. Det har forfatteren også, men der er blot nogle ting, hvor man fornemmer, at han bliver begrænset af sine karakterer.

Det er egentlig bare en rigtig god krimi, der kan underholde langt de fleste læsere, da den hverken stiller krav til læserens ordforråd, behov og/eller angst for meget blod, og til sidst vil jeg mene, at man heller ikke behøver noget forhåndskendskab til serien. Er du derfor ny Wisting-læser, kan du sagtens læse denne uafhængigt af de andre i serien.

Selvom påsken er forbi, kan du sagtens nyde denne roman i forårssolen eller under tæppet en mørk aften.

Anmeldelsen indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Modtryk – mange tak for bogen.

Man er sikker på kvalitet fra nordmanden Ond vilje af Jørn Lier Horst