Boganmeldelse – Et atelier i Paris af Guillaume Musso

Boganmeldelse - Et atelier i Paris af Guillaume Musso

Et atelier i Paris er en spændingsroman skrevet af den franske succesforfatter Guillaume Musso. Det er anden bog i serien om den tidligere politikvinde Madeline.

Madeline rejser til Paris for at få et afbræk fra den stressede hverdag. Hun har lejet et fantastisk smukt hus i Frankrigs romantiske hovedstad. Huset, hun har lejet, er tidligere ejet af den franske kunstmaler Sean Lorentz. Grundet en misforståelse hos udlejningsfirmaet er hun nødt til at dele huset med Gaspard Coutances, som ligeledes havde forventet at skulle nyde huset alene. Gaspard, en anerkendt dramatiker, er ankommet fra USA for at skrive på hans næste teaterstykke.
Begge beboere har en forkærlighed for den tidligere ejers kunstneriske kunnen, hvis seneste mesterstykker meldes savnet. De parkerer dermed stridsøksen for en stund og samarbejder for at finde frem til de forsvundne malerier.

Vores to hovedpersoner sendes på en rejse i Paris’ gader, en tur til Madrid og til USA i jagten på at løse Sean Lorentz’ mysterie. Selvom de kommer vidt omkring, så forløber bogens fortælling over en uges tid. Det burde være en indikation på, at handlingen er hurtig – men nej, desværre. Bogen er enormt beskrivende, men alligevel uden helt at gå ned i detaljen. Det er lidt svært at forklare, men jeg fik ikke helt skabt et univers i mit hoved undervejs i min læsning.

Jeg har ikke tidligere læst noget fra franskmandens hånd, men jeg var ikke just positivt imponeret over hans skriverier, som ellers har fået så meget positiv feedback. Jeg synes, at bogen var kedelig, og jeg havde egentlig forventet en bog sprængfyldt med spænding. Forsiden foreskriver “En sand pageturner” – skrevet af Goodreads, men jeg er på ingen måde enig. Jeg læste bogen på 3 dage, og det lyder måske som en sand pageturner, men det var mest af alt fordi, at jeg gerne ville have få den læst færdig, så jeg kunne komme i gang med en ny.

Jeg er desværre ikke selv stedkendt i Paris, men jeg er sikker på, at man sidde og nikke genkendende til mange steder og pladser, der bliver nævnt og beskrevet i Et atelier i Paris, hvis man er vant til at færdes i Paris. Vores forfatter nævner enormt mange steder og gadenavne, som jeg kunne forestille mig ville vække minder hos en stedkendt læser.

Bogen var ikke rigtig noget for mig, men jeg er sikker på, at Et atelier i Paris falder i god jord hos mange rundt omkring i de danske hjem.

Indlægget indeholder reklame, da bogen er et sponsoreret anmeldereksemplar af Lindhardt og Ringhof.

God, men jeg har læst bedre