Boganmeldelse – Dvale af Camilla Grebe

Boganmeldelse - Dvale af Camilla Grebe

Dvale er en selvstændig efterfølger til de uhyre populære bøger ‘Når isen brister’ og ‘Husdyret’ skrevet af den svenske forfatter Camilla Grebe. Det er første bog af forfatteren, jeg læser.

18-årige Samuel bliver smidt ud hjemmefra af sin religiøse mor, da han har involveret sig i nogle uheldige episoder i og omkring narkomiljøet. Hans nomade-tilværelse leder ham til en lille by, hvor han skaffer sig et job som handicaphjælper for en ung dreng på hans egen alder. Drengens mor, Rakel, er en betagende kvinde, der, som en sand havfrue, kan lokke selv den mest selvstændige unge mand til at hjælpe i hjemmet. Samuels nye hjem byder på nye og anderledes udfordringer, som ingen kunne have spået om på forhånd.

Jeg må indrømme, at jeg blev en lille smule provokeret – på den gode måde – af bogens små stikpiller undervejs. Pludselig blev jeg placeret i en kasse, hvorpå der står narcissist, hvilket jeg ikke umiddelbart forbinder mig med. Men ifølge bogen er vi mennesker begyndt i langt højere grad at gå op i vores mobiltelefoner i stedet for at være tilstede i nuet – et synspunkt jeg sagtens kan følge. Men i og med at jeg har min blog og tilhørende sociale medier, så bliver jeg ufrivilligt sat i bås, da jeg ofte tjekker likes, kommentarer mv. Den gjorde lidt ondt, men måske er det i virkeligheden godt nok.

Bogen indeholder 3 sideløbende historier fra 3 respektive karakterers synspunkter. Det fungerer super fint, da hele fortællingen bliver bundet flot sammen til en hæsblæsende afslutning til sidst.

Jeg har ikke tidligere læst noget af Camilla Grebe, men jeg kan sagtens forstå, hvorfor hun tidligere har vundet Glasnøglen for årets bedste nordiske krimi. Hvis det stod til mig, ville jeg dog ikke indstille Dvale til denne flotte pris, da jeg mener, at den mangler noget ekstra. Den er god, bevares, men jeg blev ikke grebet af den på samme måde, som jeg tidligere har gjort med andre lignende bøger.
Oveni at jeg manglede lige det ekstra, der kunne få bogen helt op på topkarakter, havde jeg desværre også relativt hurtigt fanget pointen, eller plottet om man vil, i Rakels historie, så jeg blev ikke taget ved næsen, da tingene faldt ud, som de gjorde.

Er man vild med de psykologiske kriminalromaner, der kryber ind under huden på dig, så er Dvale absolut nogle timer værd. Er man i stedet, som jeg, mere til ‘gang i gaden’, så kan det sagtens tænkes, at man bliver lidt skuffet. Bogen er til tider en sløv padde, der skal trækkes op af lysten til at læse – for mit vedkommende.

Jeg blev uden problemer underholdt hele vejen igennem, selvom jeg synes, at slutningen blev lidt for triviel og pladderromantisk.

Indlægget indeholder reklame, da Dvale er tilsendt som anmeldereksemplar af forlaget Lindhardt og Ringhof – tusind tak for bogen.

Dvale er ekstremt detaljerig Dvale af Camilla Grebe