Boganmeldelse – Løftet af Steffen Jacobsen

Boganmeldelse - Løftet af Steffen Jacobsen

‘Løftet’ er en kort krimi, der udelukkende er skrevet til de elektroniske medier som lydbog. Historien er fortalt i fire dele og er skrevet af Steffen Jacobsen, og den er indlæst af skuespiller Anette Støvelbæk. Du kan bl.a. streame den på e- og lydbogstjenesten Mofibo, som jeg har gjort.

Nina sidder i Herstedvester Fængsel og kukkelurer. Sammen med sin gode veninde Gabriela er de på flugt fra en skummel og dyster fortid, som synes at forfølge dem, hvorend de går. Da Nina bliver prøveløseladt har hun yderst svært ved at vænne sig til sin nye tilværelse på den anden side af murene. Dette skyldes flere ting – den ene er grundet hendes protegé fra fængslet ikke længere har sin beskyttelse, og den anden er, hun ikke befinder sig specielt godt i sin nye konstellation.
Steffen Jacobsens nye udgivelse her var fuldstændig fløjet hen over hovedet på mig. Det samme kan jeg sige om mange andre bloggere, da vi ikke var blevet “briefet” om, at der kom en ny lydbogsudgivelse. Til at starte med var jeg lidt skeptisk, da jeg ikke helt vidste, hvad jeg skulle eller kunne forvente, og jeg ved faktisk ikke, om jeg blev klogere undervejs.

“Bogen” er helt klassisk Steffen Jacobsen, med alt hvad der hedder sex og vold, som bl.a. også kender fra tidligere udgivelser – eksempelvis “Ghostwriter“. ‘Løftet’ indeholder en masse beskidte og direkte ordvalg, så hvis du ikke er til intense seksuelle beskrivelser, er dette og forfatteren generelt nok ikke noget for dig. Kan du modsat se gennem fingre med disse udskejelser, er ‘Løftet’ formentlig en glimrende actionpræget kriminalroman i dine øjne. Jeg var om ikke andet helt fint underholdt i de få timer, den varede.

Hovedperson Nina er en hævntørstig satan for at blive i Jacobsens sprogvalg. Hun var egentlig lidt svær at blive klog på, for på den ene side er hun som sagt hævngerrig, og på den anden side er hun en omsorgsfuld og kærlig moster – men naturligvis ikke uden at fralægge sig sit seje image. Hun er i en liga for sig, hvad udseende og kropsbygning angår, og hun er hårdtslående. Nina er nærmest arketypen på en superhelt(inde).

Lydbogen indeholder fine cliffhangers i de respektive afsnits slutninger som enhver anden tv serie, men heldigvis fortsætter historien præcis samme sted, hvor forrige afsnit slutter.

Denne krimi eller spændingsroman virker dog en smule malplaceret. Den kommer lidt ud af ingenting, og den er slut næsten lige så hurtigt, som den kommer i gang. Det er begrænset, hvor meget historie man kan fortælle på fire afsnit af knap en times varighed ved normal afspilningshastighed. Jeg vil tro, det svarer til omtrent 14-160 siders krimi.

Men måske er denne spontane krimi forfatterens måde at lege med formaterne på. Om ganske kort tid bliver der udgivet en krimi udelukkende på Facebook af tre andre forfattere, så det tyder på, at der måske er røre i andedammen, hvad traditionelle udgivelser angår.

For at opsummere er det en fin fortælling i Steffen Jacobsen-stil, men der er ikke nok indhold til, at jeg kan belønne bogen med nogen nævneværdig bedømmelse.

Anmeldelsen indeholder reklame, da jeg har lyttet til bogen på lyd- og e-bogstjenesten Mofibo, hvor jeg har fået sponsoreret et abonnement. Du kan få 30 dage gratis abonnement ved at oprette dig via dette link.

‘Løftet’ slutter, inden den for alvor kommer igang Løftet af Steffen Jacobsen
3 / 5