Boganmeldelse – Ulv blandt ulve af Palle Schmidt

Boganmeldelse - Ulv blandt ulve af Palle Schmidt

Ulv blandt ulve er en ny kriminalroman skrevet af den danske forfatter og altmuligmand Palle Schmidt. Det er en selvstændig fortsættelse i serien om den kriminelle hovedperson Hauge, som er tilbage i fængsel efter hændelserne i forrige bind, ‘De efterladte’.

Fængslet er ikke ukendt land for Hauge, men tingene er anderledes, end de plejer at være. Hans kæreste og hendes lille søn venter på ham uden for murene. I stedet for at lade knoerne være første møde med udfordringer, er stilen nu en anden. En medfange findes død i sin celle, hvor han har hængt sig selv, men Hauge spår, at en forbrydelse har fundet sted. Han forsøger derfor at opklare “mordet” med godkendelse fra fængselsdirektøren. Men Hauge får dog hurtigt fængslets egne love at mærke.

Jeg var glad for at læse om Hauge i først bind her for ganske kort tid siden, og jeg er ikke blevet mindre begejstret siden da. Palle Schmidt skriver i et sprog, som alle kan forstå – det er i øvrigt yderst positivt. Dialogerne var noget, jeg krediterede ham for ved første roman, og de er næsten blevet endnu mere livlige i nummer to. Der er blevet lagt en voldsom accent på de udenlandske fanger, og man kan næsten fornemme dem spytte ordene ud, selvom det foregår på skrift. Og der er ydermere langt flere dialoger kombineret med Hauges jeg-fortæller.

“Man kan ikke lære en gammel hund nye kunster” – sådan hedder et gammelt ordsprog. Det er i virkeligheden noget, man kan sige om Hauge. Selvom han forsøger at ændre sin adfærd og gøre op med sine indre dæmoner efter bedste evne, rækker det ikke altid. Går en lille ting skævt for den atypiske hovedperson, er der ikke langt fra tanke til handling.
Hauge har dog overgået sig selv i flere henseender og er begyndt at tale med stemmen frem for næverne, men når tingene snerper til, falder overskuddet ligeledes. Desværre for Hauge har fængselsvagterne magten, og deres nul-tolerance eksekveres hårdhændet, hvis grænserne overtrædes.

Vi følger Hauges “nye” tilværelse inden for murene, hvor han på bedste vis forsøger at holde sig for sig selv og forsøger at holde sin sti ren. Men som vi kender Hauge fra tidligere, har han to sider. I ‘Ulv blandt ulve’ forsøger han samtidig at finde venskabelige relationer blandt de andre indsatte, som kan være gavnlige i opklaringen på, hvad han mener er en forbrydelse.
Jeg ved heldigvis intet om fængselslivet, men jeg har set filmen “R”, hvor Pilou Asbæk spiller hovedrollen, og jeg har læst ‘Rødder’, som omhandler Nedim Yasars liv. Begge stemmer meget godt overens med de skildringer, som Palle Schmidt smider på bordet i ‘Ulv blandt ulve’. Fælles for dem alle er, at det er et uhyggeligt barskt miljø, som byder på mange magtkampe, interne love og alliancer, som kan være altafgørende for de indsattes overlevelse.

Bogen fortæller fint om livet indenfor og udenfor murene, og det er klart, at familierne lider, hvis ikke mere, så mindst lige så meget som de indsatte.

Anmeldelsen indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forfatteren selv.

Palle Schmidt er en dygtig fortæller Ulv blandt ulve af Palle Schmidt