Boganmeldelse – Som om vi aldrig rigtigt fandtes af Rikke Dahl

Boganmeldelse - Som om vi aldrig rigtigt fandtes af Rikke Dahl

‘Som om vi aldrig rigtigt fandtes’ er en dansk krimithriller og er skrevet af den danske forfatter Rikke Dahl. Det er hendes debutroman, og bogen er udgivet på forlaget Turbine i slutningen af marts i år.

Christin, en succesfuld kvindelig scenograf, bliver ringet op fra fortiden med en sørgelig nyhed, hvilket sender hende tilbage til sin barndomsby. Hendes gamle ven, Nikolaj Hoffman findes død i en grøftekant – en mand, som var forsanger i ungdomsbandet Smalltown Empire lokaliseret i den lille by. Christins søgen hjælpes på vej af den lokale journalist, Micki Reiss, som ligeledes voksede op i byen. Overraskelserne bliver mange og intet var, som det så ud.

Jeg kan, som bekendt, godt lide, at der sker lidt i handlingen, og at der bliver sat skub i tingene, når jeg læser krimier – og bøger generelt. Dermed ikke sagt, at folk skal slås ihjel hvert andet minut, men jeg kan godt lide, når hovedpersonerne oplever en masse og måske kommer ud for nogle ubehageligheder. I denne bog er der dog i stedet skruet gevaldigt op for mystikken og samtidig også for opklaringen af en sag frem for de føromtalte ubehagelige hændelser.

Handlingen åbner op for mange af de ting, der kan ske, hvis vi mennesker misforstår hinanden eller ikke får talt ud om de ting, vi oplever. Den beskriver, hvad der kan ske med vores sind, hvis vi går og gemmer på ubehagelige begivenheder og ikke får åbnet op for posen – og det beskriver Rikke Dahl rigtig godt i hendes bog.

Dødsfald i vores personlige omgangskreds er formentlig ikke noget, vi mennesker nogensinde kommer os over, men nogen lærer at leve med det faktum, at deres nære bliver taget fra dem, alt imens andre plages igennem hele livet og aldrig kommer sig over det. Dette er et omdrejningspunkt, som synes ganske vigtigt i ‘Som om vi aldrig rigtigt fandtes’.

Der er ikke noget at sige til, at Gunnar Staalesen faldt pladask for ‘Som om vi aldrig rigtigt fandtes’, fordi Rikke Dahl skriver ganske glimrende. Hele historien har en rigtig fin opbygning, som kun har et fokus – at lede læseren mod det endelige klimaks, som Christin og Micki jagter bogen igennem. Selvom fortællingen er god, så sker der desværre for lidt til, at jeg kan svinge mig op på mere end 3 stjerner til ‘Som om vi aldrig rigtigt fandtes’.

Når det er sagt, så tror jeg, at mange vil kunne lade sig underholde af bogen, fordi den er både troværdig, godt skruet sammen og letlæselig. Bedømmelsen er blot min helt subjektive holdning, og mine valgte antal af stjerner afspejler formentlig heller ikke bogens kvaliteter, men antallet er valgt ud fra mine synspunkter, og hvad jeg sætter pris på ved en god krimi.

Indlægget indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar af forlaget Turbine.

God, men tempoet halter Som om vi aldrig rigtigt fandtes af Rikke Dahl
4 / 5