Boganmeldelse – Operation nyttige idioter af Henrik Brun

Boganmeldelse - Operation nyttige idioter af Henrik Brun

Operation nyttige idioter er første bind i en planlagt trilogi om indhenteren for PET Selma Brink. Bogen er skrevet af den danske forfatter Henrik Brun.

Malin Østerlund, en dansk flygtningeaktivist og samfundsdebattør, bliver fundet kvalt i den tyske by Flensborg. Tysk politi mener, at der er tale om et tyveri, der endte i en form for klammeri med døden til følge, men PET er af en anden overbevisning. De mener i stedet, at der kan være tale om et politisk mord, der kan skade Danmark i langt større omfang end først antaget. De sender derfor Selma Brink til byen for at indhente oplysninger og infiltrere det tyske flygtningemiljø.

Selmas tidligere karriere som kendt TV-reporter, giver hende mange fordele, når hun er ude i det danske land for at opsøge information. Om det er hendes status som tidligere kendis eller hendes kønne ansigt, skal jeg ikke kunne sige, men flere gange kommer hun lidt lettere til tingene, end man normalt ser.

Selmas arbejde i Flensborg sender hende på et helt nyt og tidligere ukendt spor i hendes forsøg på at afdække, hvad der skete med den danske flygtningeaktivist, Malin Østerlund.

Jeg var ganske imponeret over, hvor hurtigt vores hovedperson Selma Brink formåede at komme fra Aalborg til Flensborg – for blot at tage et enkelt eksempel. Særligt i en sektion af bogen kører hun land og rige rundt for at indhente oplysninger for PET, hvilket godt kan virke lidt for imponerende til at være virkeligt i det lange løb, når man tager i betragtning, at hun jo blot er et menneske i en Mini Cooper.

Bogen er en spændingsroman, men der er måske lidt for lidt spænding til min smag. Jeg kunne godt have brugt lidt mere action, som jeg tidligere også har snakket om, at jeg er svært glad for. Bogen har sine momenter, men den bliver desværre aldrig rigtig nervepirrende og kommer desværre heller ikke helt derud, hvor man næsten ikke kan lægge den fra sig – det er om ikke andet mit syn på bogen.

Hvis man i stedet er til de lidt mere stilfærdige spændingsromaner, hvor man følger en historie og lader sig underholde af dette, så er Operation nyttige idioter lige noget for dig.

Operation nyttige idioter er som tidligere nævnt første bog i en planlagt trilogi, og jeg glæder mig til at følge historiens udvikling i de kommende bøger fra Henrik Brun, da der er stadig mange lag, der kan pilles af Selma og hendes arbejde for PET. Historien formåede ikke at leve op til dens fulde potentiale, men det kan naturligvis stadig nå at komme i de næste bøger.

For lige at opsummere, så synes jeg, at bogen var ganske godt skrevet. Operation nyttige idioter var nem at læse, men jeg synes, at fortællingen blev lidt triviel i længden, og af og til blev der trådt lidt for meget vande for at få bogen op på de gyldne 300+ sider. Bogen er dog ideel til de læsere, der godt kan lide en solid politisk spændingsroman med et plot, der kan udfolde sig over flere bøger.

Anmeldelsen indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget People’sPress.

Ganske glimrende ny spændingsroman Operation nyttige idioter af Henrik Brun
4 / 5