Boganmeldelse – Helte af Stephen Fry

Boganmeldelse - Helte af Stephen Fry

I begyndelsen af året anmeldte jeg Stephen Frys forrige bog, Mythos. Denne omhandlede skabelseshistorien og de mange myter, der florerer i det græske myteunivers. Det var en helt fantastisk og humoristisk genfortælling, som kun Stephen Fry kan gøre det.

Perseus, Jason, Ødipus og Theseus er blot nogle af de græske helte, som forfatteren har valgt at inkludere i bogen. Udover heltene er de overnaturlige monstre, farefulde togter og fantastiske umulige gåder ligeledes velbeskrevet. Flere af de omtalte helte er dybest set halvguder, hvor bl.a. Zeus har været på natligt besøg hos et dødeligt kvindfolk, hvorefter hun har født deres fælles søn eller datter.

Helte handler, som titlen antyder, om de græske helte og disses gøren og laden. Endnu engang har forfatteren fortalt fortællingerne i et humoristisk og levende sprog, der gør læsningen legende let. Formentlig ligger der også noget i, at jeg har en personlig interesse i disse græske fortællinger. Hvis man ikke på forhånd er vild med ovenstående, så kan man sagtens komme til at holde af dem, når man læser ‘Helte’.

Jeg blev overrasket over, at flere af de fortællinger om Herkules, som vi kender fra Disney tegnefilmen af samme navn, i denne bog faktisk har Herakles som hovedperson i stedet. Jeg er vokset op med denne tegnefilm og var derfor mere eller mindre overbevist om, at det var sådan fortællingerne hang sammen. Jeg blev klogere. Herkules er heltens romerske navn, hvor Herakles er det græske.

Bør man have læst forfatterens tidligere udgivelse Mythos, inden man kaster sig over denne anden del? Nej, det behøver man faktisk ikke. Der er intet til hinder for, at man dykker direkte nej i ‘Helte’, da fodnoterne, som stort set samtlige sider er plastret til med, beskriver både guderne, de uvante ord og omgivelserne ganske glimrende. Dermed ikke sagt, at fodnoterne er en dårlig ting. Jeg er vild med, at visse elementer bliver forklaret og udpenslet, så jeg ikke selv behøver at bruge en fremmedordbog imens.
Derudover består de første sider i bogen af et kort over flere af bl.a. Middelhavet samt en oversigt over stamtræet hos de græske guder.
Det gør det markant lettere at navigere rundt i de mange egennavne og stednavne.

Alt i alt har jeg blot at sige, at jeg inderligt håber på en bog mere af den fremragende forfatter. Der er endnu flere græske helte at tage fat på, men måske Stephen Fry mente, at disse er blevet “slidt” igennem tiderne.
Det ville heller ikke gøre noget, hvis han kastede sig over et nyt projekt. Efter min mening kan vi sagtens klare endnu en historisk og humoristisk fortælling om eksempelvis tempelridderne.

Indlægget indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Modtryk. Tak for denne – endnu engang – helt fantastiske læseoplevelse.

Stephen Fry er humoristisk og enestående Helte af Stephen Fry