Boganmeldelse – De hængte hunde af Jens Henrik Jensen

Boganmeldelse - De hængte hunde af Jens Henrik Jensen

‘De hængte hunde’ er Jens Henrik Jensens første bind i krimiserien om den tidligere jægersoldat, Niels Oxen. Bøgerne er blevet solgt i 14 lande, og der arbejdes på en ny tv-serie baseret på bøgerne.

Den tidligere jægersoldat og højest dekorerede soldat i dansk historie Niels Oxen lever af at samle flasker og mad fundet i diverse skraldespande. I Rold Skov finder han fred fra storbyens stress og jag, men pludselig finder han sig selv som mistænkt i en drabssag på en lokal slotsherre og to andre prominente herrer. Midt i al virvaret bliver Niels Oxen sammen med Margrethe Franck fra Politiets Efterretningstjeneste en del af efterforskningen af en række drabssager.

Jeg er kommet lidt sent igang med Jens Henrik Jensen, men jeg ser lyst på tingene, så i min optik har jeg nogle gode bøger til gode. I skrivende stund er forfatteren begyndt skrivningen på sin 5. bog i serien om Niels Oxen, hvilket jo i al sin enkelthed betyder, at jeg har nok at tage fat på. Mange andre er enige med mig, når jeg siger, at bøgerne ofte er bedre end film eller serier – uanset genren. Af samme grund vil jeg meget gerne have læst alle bind, inden serien på et tidspunkt kommer.

Det er ingen hemmelighed, og jeg håber ikke, at jeg spoiler for nogen, når jeg siger, at Niels Oxen mister én, der står ham meget nær. Jeg undrede mig ret så meget over, at vores kære hovedperson ikke døjer mere med tabet af sin hvide ven, end han gør. Jeg kunne slet ikke følge den overfladiske afsked, men måske det er Oxens militære baggrund, der gør, at han generelt har svært ved at etablere og pleje personlige forhold.

De hængte hunde er en rigtig “mande” krimi, hvis man kan tillade sig at kalde nogen kriminalromaner det. Jeg håber ikke, at jeg træder nogen over tæerne, men man skal jo efterhånden passe lidt på i disse tider. Jens Henrik Jensen skriver fandenivoldsk og samtidig helt tilpas til mit temperament. ‘De hængte hunde’ har et levende sprog fyldt med action og dialoger, som simpelthen bare driver handlingen stille og roligt fremad.
Bogen holdt mig godt underholdt fra start til slut, og jeg er sikker på, at den vil fange langt de fleste “nørder” derude som jeg.

Historien indeholder en sjov ‘sidekick’ i Magrethe Frank – både hendes handicap og hendes beskrevne udseende gør hende til en finurlig figur, som på en eller anden måde passer meget godt ind sammen med resten af karaktererne i ‘De hængte hunde’. Hendes ufrivillige samarbejde med Oxen giver deres makkerskab kant med højrøstede gloser og spydige kommentarer hist og her.

Jeg er fan af vores posttraumatiske Oxen, og jeg kan ikke vente med at læse “De mørke mænd”.

Jeg lyttede til bogen via den mobile lydbogsapp Mofibo. Jeg har fået sponsoreret et abonnement ganske gratis, hvilket også betyder, at denne anmeldelse indeholder reklame. Hvis du har lyst, kan du få 30 dages gratis abonnement som ny bruger via linket her. Lad det være sagt helt klart: jeg tjener intet på eventuelle nye brugere.

Jens Henrik Jensen er en af mine nye favoritter De hængte hunde af Jens Henrik Jensen
4 / 5