Boganmeldelse – Københavns brand af Søren og Morten Ellemose

Boganmeldelse - Københavns brand af Søren og Morten Ellemose

Københavns brand er første bind i en ny krimiserie af brødreparret, Morten og Søren Ellemose. Seriens omdrejningspunkt er Manus Albino, som går igen i alle bøger. Endnu engang var dette et nyt forfatterpar for mit vedkommende, men jeg kan næsten ikke vente med at læse fortsættelsen af serien.

Et kvindelig findes i en penthouselejlighed i København. Kvindens krop er placeret i en rejsekuffert, men det skal vise sig at hovedet og kroppen ikke matcher. En efterhånden ældre kriminalkommissær ved navn Henning Lorentzen og hans assistent Louise Jensen står pludselig overfor deres karrieres mest opsigtsvækkende og krævende sag. Efterforskningen leder dem i retning af en højt profileret kostskole, gamle naziforbrydelser og samfundets absolutte elite.

‘Københavns brand’ viser med al tydelig en af grundene til, at jeg holder meget af at læse forfattere, der endnu ikke har fået deres helt store ‘lufthavnsgennembrud’. Altså de forfattere der ikke står som fast inventar i danskernes Montana reoler, men som i virkeligheden fortjener at få national anerkendelse. Morten og Søren Ellemose har sammensat en krimithriller, der måler sig med nogle af landets bedste forfattere efter min mening.

Jeg var underholdt fra start til slut, og dette er en af den slags bøger, jeg gik rundt og tænkte på, når jeg ikke sad med den i hånden. Lige netop denne sætning er tyvstjålet fra “Sidses bogreol” – beklager, men jeg synes, at det var en helt præcis beskrivelse. Jeg havde en nagende trang til at finde ud af mere om den mulige gerningsmands forbrydelser hang konstant over mit hovede.

Københavns brand har humor – ovenikøbet indimellem ganske sort humor –  hvilket ikke gør noget som helst i denne sammenhæng. Ydermere har bogen en fantastisk stigende spændingskurve, der kun øjner én retning – opad. Og til sidst indeholder bogen nogle spændende karakterer, der ved første øjekast kan synes trivielle og “set før”, men som jeg har en lille fidus til godt kan udvikle sig til noget ganske særligt. Nu må vi se, om jeg har ramt rigtigt.

En drabelig afslutning sætter et flot punktum for første bind i serien, der fortsætter i bog nummer to, som jeg håber, at jeg får lov til også at anmelde på et tidspunkt inden alt for længe. Scenen er sat for Henning Lorentzen og hans team, og jeg er sikker på, at forfatterne har noget spændende gemt i ærmet.

Indlægget indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forfatternes eget forlag, Forfatterskabet.

Jeg er blevet stor fan af brødreparret Københavns brand af Søren og Morten Ellemose
4 / 5