Anmeldelse af Fantomsmerter – Stephan Garmark

Anmeldelse af Fantomsmerter - Stephan Garmark

Fantomsmerter er andet bind i den planlagte trilogi om Chris Rantzau Cortes af forfatteren Stephan Garmark. Jeg har tidligere anmeldt det første bind i serien ‘Pige under vand’ her på bloggen, og du kan finde anmeldelsen her.

Hvad, der ser ud til at ligne helt normale dødsfald, er i virkeligheden en selvtægtsmand, der hjemsøger og tager hånd om nogle af Århus’ forbrydere. Politiet har ikke meget at gå efter og er derfor på bar bund. Rockerpræsidenten Eagles Renegades kontakter Chris Rantzau Cortes, da han på ingen måde mener, at hans medlemmers død ikke skyldes naturlige årsager. Han ønsker, at Chris skal undersøge sagen nærmere. Imens har freelanceren Chris andre småjobs, hvor han bl.a. skal sørge for sikkerheden ved en kunstudstilling.

Chris Rantzau Cortes er igen i ‘Fantomsmerter’ bogens primære omdrejningspunkt, og det er hans forvirrede tilgang til både kærlighed og knytnæver, vi igen får lov til at følge på tætteste hold. Chris er ikke en mand, der siger nej til at bruge næverne, hvis modstanderen ikke makker ret, og det er netop en af de grund, der gør, at jeg virkelig er glad for at læse Stephan Garmarks romaner. De er så tilpas ukomplicerede, at man nærmest ikke behøver koncentrere sig, når man læser, fordi handlingen bare udfolder sig foran læseren.

Det kræver ikke megen hjernekapacitet at følge med i plottet. Og det er kun dejligt. Et imponerende plot, der kan underholde langt størstedelen af danske og udenlandske læsere, krydres med en solid portion humor, der i kombinationen resulterer i en stærk kriminalroman. Og netop humoren, synes jeg også, er værd at notere sig. Selvom den af og til er til den sorte side, så er ‘Fantomsmerter’ også seriøs til tider. Så ‘Fantomsmerter’ har for mig at se begge dele og jonglerer det ganske fint.

Hvis jeg nu skal sætte en finger på noget negativt, så er det, at man godt kan undre sig over, hvor stor en superman Chris er. Han hverken bliver efterforsket synderligt meget af politiet, han overlever en masse tæsk af muskelbundter i form af rockere, og generelt dribler han gennem tilværelsen, som langt de fleste ville snuble over. Imponerende. Det kan til tider godt blive en smule for fantastisk, men det er jo nok bare sådan, Chris er. Og denne hovedperson er jo trods alt også det, der bærer serien.

Serien er planlagt som trilogi, og vi kan derfor kun vente i spænding på, hvad Stephan Garmark ryster ud af ærmet til os næste gang.

Anmeldelsen indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt.

Velskrevet og meget underholdende Fantomsmerter af Stephan Garmark