Anmeldelse af Frosne sjæle – Giles Blunt

Anmeldelse af Frosne sjæle - Giles Blunt

Frosne sjæle er en kriminalroman skrevet af den canadiske forfatter Giles Blunt. Det er samtidig første roman i serien om John Cardinal og Lise Delorme, der også er blevet filmatiseret som tv-serie i fire sæsoner med danske undertekster, som ligger på streamingtjeneste, C More.

En række unge mennesker forsvinder på mystisk vis i den lille by, hvor John Cardinal arbejder som drabsbetjent. Hans inderste ønske er at finde de forsvundne unge, men ledelsen løber tør for både tillid og ressourcer og må derfor indstille eftersøgningen. Mord er yderst sjældent på de kanter af det canadiske land, og børn har en hang til at løbe hjemmefra, men da liget af den unge Katie dukker op i en mineskakt, bliver Cardinal igen sat på sagen. En serie er mord viser sig pludselig for de to efterforskere, alt imens et nyt offer kæmper for sit liv.

Starten af ‘Frosne sjæle’ kan godt være en lille smule træg og tung i optrækket, så man skal lige give sig selv lov til at komme igennem begyndelsen, hvis man oplever det samme som jeg. Men når historien så endelig udfolder sig, så sker der altså også en helt masse, må man sige.

Som jeg skrev i begyndelsen, så er bogen skrevet af en canadisk forfatter. Det fik mig til at tænke på nogle ting, jeg oplevede på min kærestes og min rejse til Canada sidste sommer. Da vi var afsted sidste sommer, mødte vi mange mennesker på vores rejse gennem det gigantiske og meget smukke land. Vi mødte samtidig også mange forskellige kulturer, og noget af det, der slog mig, var, at forholdet mellem de fransktalende og de engelsktalende canadier ikke er det bedste. Der er et både implicit og nogle steder meget eksplicit had mellem de to grupper så at sige, hvilket også bliver skildret ret fint – dog mere afdæmpet – i ‘Frosne sjæle’.

Kærlighedens bånd er ofte stærkere end den sunde fornuft. Sådan er det om ikke andet i ‘Frosne sjæle’, hvor netop fascinationen af et andet menneske kan være med til at overskygge normal og kvalificeret dømmekraft. Jeg var ekstremt godt underholdt fra to tredjedele inde i bogen og til slut, hvor jeg skal love for, at spændingen fik alt, hvad den kunne trække. Det er lige præcis sådan,  jeg foretrækker de bøger, jeg læser, og derfor var det også en sand fornøjelse at få lov til at anmelde denne krimi.

Det bliver til fem ud af seks stjerner, da vi skulle have haft intens spænding lige fra begyndelsen, hvis bedømmelsen skulle have været helt oppe på seks stjerner.

Anmeldelsen indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra Hoi Forlag – tusind tak for bogen og den gode læseoplevelse.

Frosne sjæle er rigtig godt krimihåndværk Frosne sjæle af Giles Blunt