Boganmeldelse – Intrigo af Håkan Nesser

Boganmeldelse - Intrigo af Håkan Nesser

Intrigo er en samling af ældre, lidt nyere samt en helt spritny krimi-kortroman af Håkan Nesser.
Jeg har haft fornøjelsen af at læse flere af Håkan Nessers kriminalromaner og har hver gang været meget underholdt af dem, fordi de – som det sig hør og bør for gode krimier – altid har et godt og spændende, ofte overraskende plot, og samtidig har Nesser evnen til at anlægge et anderledes bizart og ironisk underspillet sprogbrug i sine personbeskrivelser, så man også sidder og klukker lidt, når man læser hans romaner.

Sidst havde jeg en sådan god oplevelse, da jeg læste Nessers ”En fortælling om hr. Roos”, som handler om en kedelig – kedelig mand, der foranlediget af en pludselig gevinst ud af det blå forlader et mangeårigt job og ditto kone…
Uden at jeg ved hvorfor, så har jeg aldrig haft hverken mod eller lyst til at læse kriminoveller. Jeg har læst samtlige kriminalromaner af Leif Davidsen, lige fra ’Uhellige alliancer’ (1984) og frem til ’Ravnens rede’ (2017), men har aldrig så meget som overvejet at læse hans noveller. Det er jo så da bestemt ikke hans skyld, men en eller anden idé eller fordom, som jeg har slæbt rundt på.

Nu faldt Intrigo så ved et tilfælde ned i min turban, så hvorfor ikke prøve at læse disse såkaldte kortromaner eller noveller? Og det var faktisk en både anderledes og spændende oplevelse at læse sådanne kortere og mere komprimerede fortællinger.
Samlingen består af 5 kortromaner eller noveller og lægger godt fra land med den helt nyudgivne ’Tom’, som kommer til at handle om skyld, anger og utryghed. Toms mor får en nat en uventet opringning fra sin søn, Tom, som hun ellers med sikkerhed mente var død for 22 år siden, men er det virkelig Tom, eller er det en, som udgiver sig for at være hendes søn. Og hvordan var det nu lige med omstændighederne omkring hans formodede bortgang for 22 år siden.
Som læser er man således fra starten hooked på at finde ud af, hvad der mon kommer ud af denne noget specielle opsøgende kontakt fra en søn, som man troede død – og jeg kan love, at man bliver noget overrasket til slut.

’Rein’ dækker over efternavnet på en kendt litterær forfatter, som sender sit nyeste manuskript til forlaget samtidig med, at han tilsyneladende gør sig usynlig. Vi følger oversætteren David Moerk, som udover at oversætte manuskriptet også fornemmer en skjult dagsorden fra den forsvundne forfatters side – en hemmelighed som subtilt skjuler sig i manuskriptet, og som igen ryster en i sin grundvold, da den dukker op til overfladen.

’Kære Agnes’ er en kortere krimihistorie, som næsten er bygget op som en slags brevroman, der handler om to tidligere skoleveninder, der ikke har set hinanden i mange, mange år, men som pludselig begynder at korrespondere med hinanden. Hver især har de deres egen dagsorden i forhold til, hvad de gerne vil have ud af korrespondancen, men fælles for dem er, at ingen af dem spiller med åbne kort – tværtimod!

Så følger novellen ’Slangeblomsten fra Samaria’, som er en kort underfundig historie om gymnasieeleven Henrys skæbnesvangre betagelse af den gudesmukke klassekammerat Vera, der umiddelbart inden fejringen af sin studentereksamen forsvinder ud i den blå luft. Mange år efter prøver Henry og en gammel klassekammerat så at finde ud af, hvad der egentlig skete med den smukke unge pige fra dengang.

Samlingen sluttes af en med en ultrakort historie, ’Al information om sagen’, som handler om en ung nyansat skolelærers betænkeligheder i forbindelse med en ulykke, som en af hans elever kommer ud for.

Fælles for fortællingerne er, at de alle foregår i den samme fiktive, lidt nederlandsk- klingende by, ved navn Maardam, hvor også caféen Intrigo ligger.
De tre første kortromaner er med afstand de bedste i samlingen her, og det er nok den helt nyudgivne ’Tom’, der vinder med et mulehår foran ’Rein’, men under alle omstændigheder har vi at gøre med en fantastisk fortæller, der virkelig er i stand til at bjergtage sine læsere med skæve og finurlige tildragelser og hændelser.

Jeg holder min forholdsvis kritiske tilgang intakt og bliver ved 3 stjerner ud af de 5 mulige, og det passer jo da også som fod i hose med, at det så absolut er de tre første fortællinger i samlingen, der skiller sig positivt ud fra de to sidste.

Intrigo er et anmeldereksemplar venligt stillet til rådighed af forlaget Modtryk.

Forskel på underholdningsværdien i novellerne Intrigo af Håkan Nesser
3 / 5