Boganmeldelse – Skytsengel af Michael Katz Krefeld

Boganmeldelse - Skytsengel af Michael Katz Krefeld

Skytsengel er en ny kriminalroman og dermed den 6. i rækken i Michael Katz Krefelds serie om privatdetektiven Thomas Ravnsholdt. Hovedpersonen har tidligere ageret som politimand, men har nu valgt at slå sig ned på sin husbåd på Christianshavn.

Ravn har været ude og sejle med Bianca og vender nu tilbage til et Christianshavn, som er plaget af en voldsom frygt blandt indbyggerne. De små gader i den lille Københavnske bydel er blevet udsat for et voldsomt skudattentat, hvor en  af Ravns nærmeste venner er impliceret og blevet såret. Den gode Ravn vælger at starte sin egen efterforskning, hvor han får hjælp af advokaten Miriam. I fællesskab forsøger de på bedste vis at finde frem til gerningsmanden og dermed sætte en stopper for hans gerninger.

Ravn er tilbage i en ny krimi, men helt som vi kender ham i et forsøg på at sætte sig i gerningsmandens sted og den vej igennem prøve at forstå de forskellige bevægelsesmønstre, som vedkommende har. Det er ret interessant læsning, og man kan som læser på første parket få et indblik i hovedpersonens tankemylder, når han forsøger at opklare forbrydelserne.

Det er helt tydeligt, at det sociale samvær bogens hovedpersoner imellem bliver udfordret grundet bogens meget hektiske begyndelse. I samme ombæring finder man ud af, at Thomas Ravnsholdt måske er mere følsom og glad for sine bekendtskaber, end vi tidligere har set. I en af seriens tidligere bøger gik Ravn meget langt for at reparere en bil for en af vennerne fra Christianshavn – det er blot endnu et tegn på, at Ravn er en følsom mand, der ikke er helt ligeglad med sin omgangskreds.

Vi får noget af en overraskelse, som nogen af de helt skarpe Ravn-fans måske ved fra Michael Katz Krefelds Facebookside. En af hovedpersonerne gemmer nemlig på en helt særlig hemmelighed, og hvad det så er for en, bliver sløret løftet for i Skytsengel.

Selvom vores hovedperson forsøger at lægge låg på sin soulmate Eva, så kommer der et lille hint. Desværre hører vi ikke meget om hende.. Men noget kunne tyde på, at vi i seriens kommende bøger måske igen får lov til at være med på sidelinjen.

Nu kan det godt være, at jeg træder nogen over tæerne. Men jeg har en tendens til at være ærlig – nogle gange mere end andre og nogle gange mere end hvad godt er – men jeg ser lidt seriens første 5 bøger som “første halvleg”. Skytsengel er en slags pause i serien, hvor vi lige kan få lov til at puste ud og vænne os til, at Katz Krefeld giver os endnu en Ravn-krimi efter sin lille pause med ‘Mørket kalder’. Jeg tror derfor, at seriens planlagte sidste fire bøger kommer til at være “anden halvleg”, hvor vi for alvor kommer under huden på Ravn – og dermed også får lagt låg på alt, hvad der omhandler Eva.
Måske læsere af denne anmeldelse forstår, hvor jeg vil hen, når de selv har læst sidste kapitel.

Med en krimi af Katz Krefeld er man altid sikker på god underholdning, uanset hvilken bog man giver sig i kast med. Det er også tilfældet med Skytsengel. Han har skrevet en ny spændende bog, der igen fortjener den anerkendelse, han tidligere har fået. Jeg mangler bare lidt for at kunne give den 5 stjerner.
For mig at se var dette 6. bind i serien lidt for meget et “pusterum”.

Anmeldelsen indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Lindhardt og Ringhof.

Michael Katz Krefeld leverer endnu engang Skytsengel af Michael Katz Krefeld