Boganmeldelse – Kvinden med dødsmasken af Mads Peder Nordbo

Boganmeldelse - Kvinden med dødsmasken af Mads Peder Nordbo

Mads Peder Nordbo er lige nu topaktuel med ’Kvinden med dødsmasken’, som er tredje og sidste roman i Grønlandstrilogien, hvor den danske journalist med det amerikansk klingende navn, Matthew Cave igen – som i de to foregående bøger – er hovedpersonen, der kommer ud for en række voldsomme og dramatiske oplevelser.

Lad det bare være sagt med det samme: ’Kvinden med dødsmasken’ lever ikke alene op til de to foregående velskrevne krimier i serien – den overgår sine to forgængere med flere længder. Dels fordi vi igen får en spændende og mystisk fortælling i højt tempo, dels fordi det på sublim, næsten uforklarlig vis lykkes forfatteren at kæde de myriader af grusomme hændelser og voldsomme mord fra de to foregående bøger sammen med de mystiske,  nærmest overnaturlige mord, der sker i denne sidste bog – og hvor komplekst det end lyder, så lykkes det her til sidst at binde samtlige tråde fra alle tre bøger sammen.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre at læse ’Kvinden med dødsmasken’ som en selvstændig spændingsroman, men jeg anbefaler nu alligevel nye læsere at give sig selv den gave først at læse de to foregående bøger i serien, som jeg har gjort: ’Pigen uden hud’ og ’Kold angst’ – netop fordi figurerne og handlingerne fra de første bøger går igen og udvikler sig dramatisk og overraskende i sidste bind.

Igen i tredje bog er journalisten Matthew Cave den centrale figur i den til tider hæsblæsende fortælling. Matthew søgte som bekendt tilflugt på Grønland, efter at han i en tragisk ulykke mistede sin unge kone og sit ufødte barn. Nu slikker han sine sår som journalist på nyhedsredaktionen i Nuuk, men har svært ved at komme sig over sit tab.

I forbindelse med sit virke som journalist har Cave også tidligere assisteret og samarbejdet med politiet, og da en mand kastes i en dyb brønd og dør af kulde og sult, er det starten på en lavine af mystiske mord, hvor efterforskningen peger i retning af, at gerningsmanden er en kvinde, som har været død og begravet i over et halvt år.

Der er som nævnt mange tråde tilbage til de to foregående fortællinger, hvor de handlingsmæssige temaer var hhv. seksuel misbrug af mindreårige børn og mystiske eksperimenter på Thulebasen, som ikke tålte offentlighedens søgelys. I dette tredje bind får vi et godt indblik i den sælsomme og mystiske grønlandske kultur med åndetro, trommesang og åndemaneri – og møder igen et dystert og skræmmende mørkt miljø.

Det arktiske univers, som Nordbo formår at levendegøre i sine bøger, vidner om et årelangt indgående kendskab til den grønlandske natur og kultur. Det barske klima og de vintermørke og isolerede bygder, som grønlænderne lever i, gør noget ved indbyggerne – ingen tvivl om det. Meget lurer under overfladen, og de desværre mange incestforbrydelser, det voldsomme alkoholmisbrug og en selvmordsrate, der overstiger al menneskelig fornuft, vidner om et samfund med store problemer. Og så støder vi alligevel på denne uforklarlige dualitet, der ligger i, at der samtidig er noget fascinerende, noget storslået, overvældende og smukt ved Grønland.

Mads Peder Nordbo er en fremragende fortæller, og hans trilogi vidner om en indgående indsigt i den grønlandske natur og kultur og afslører samtidig en utilsløret kærlighed til og en dyb fascination for øen.

Udover den fængende og utroligt spændende læseoplevelse, som de tre bøger byder på – en oplevelse, der som nævnt kulminerer her i den tredje bog, og som jeg af gode grunde ikke skal afsløre mere om, så vækker trilogien også en besynderlig pirrende nysgerrighed på, hvad det mon er for et kæmpe land – deroppe langt nordpå med sin overvældende og storslåede natur, der samtidig har en tydelig politisk bevågenhed fra verdens mest magtfulde nationer. Rusland og Kina viser stor interesse for muligheden for råstofudvinding på Grønland, og USA har jo gennem mange år qua deres tilstedeværelse på Thulebasen følt ejerskab over Nordgrønland – og gad vide om fantasten Trump kun kommer til Danmark her i efteråret for at blive fotograferet sammen med dronningen og kronprinsefamilien. Måske kommer han også for at lægge billet ind på at ”købe” Grønland, så han på sin karakteristiske kry facon kan pege fingre ad Rusland og Kina.

’Kvinden med dødsmasken’ er en fremragende spændingsroman, som ved siden af den spændende fortælling rummer en episk dybde, der i bund og grund handler om had og kærlighed – had der udmønter sig i voldsom og samtidig forståelig hævntørst, og kærlighed, der handler om knust kærlighed og vanskeligheden ved at turde elske igen.

Nordbo har med ’Kvinden med dødsmasken’ skrevet en medrivende og fængslende finale, der sætter et flot punktum på denne trilogi, og selvfølgelig skal bogen herfra belønnes med en fra vores side sjælden, men absolut velfortjent topkarakter – så 5 stjerner til ’Kvinden med dødsmasken’.

Indlægget indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Politikens Forlag.

En medrivende og fængslende finale Kvinden med dødsmasken af Mads Peder Nordbo
5 / 5