Boganmeldelse – Den stumme død af Volker Kutscher

Boganmeldelse - Den stumme død af Volker Kutscher

’Den stumme død’ er 2. bind i en serie af krimier, skrevet af Volker Kutscher i 2010’erne og nu her i 2019 genudgivet i 3. oplag af Lindhardt og Ringhof i forbindelse med den aktuelle og populære TV-serie ’Babylon Berlin’, som netop bygger på Kutschers bøger.

Mange kriminalromaner læses på grund af et godt plot og en spændende historie, og så er der nogle krimier, der ved siden af en spændende og actionmættet handling også som en kærkommen sidegevinst giver et interessant tidsbillede af en vigtig historisk periode. Et rigtig fint eksempel på dette er netop Volker Kutchers romaner. Den første roman i rækken, ’Den våde fisk’ (tidligere anmeldt her på bloggen) og ’Den stumme død’ foregår begge i det vildt pulserende og dekadente Berlin i slutningen af tyverne og nu i bog 2 i 1930, hvor der sker meget både på den kulturelle og politiske scene  – såvel det vovede vilde liv inden for teater, cabaret og film, som det politiske betændte forhold mellem kommunisterne og de mere og mere aggressive nazister.

Under optagelsen af en af de nymodens tonefilm bliver den tidligere stumfilmstjerne Betty Winter ramt af en projektør og slået ihjel. Er der mon tale om et uheld eller en bevidst kriminel handling? Da endnu en skuespiller findes myrdet under makabre omstændigheder, bliver vores faste hovedperson kriminalassistent Gereon Rath sat på sagen, og han kommer ind i en broget og jalousifyldt filmverden med voldsomt rivaliserende filmproducenter, hvor nogle af dem satser på den nye teknik med talefilm, mens andre sværger til stumfilmen, fordi de mener at talefilm bliver filmens død.

Rath kender vi fra forrige roman som en kantet enspænder, der helst følger sin egen efterforskning uden at inddrage kollegerne, og han får igen gjort sig så udtilbens, at han bliver sat af efterforskningsteamet og i stedet får tildelt noget kedeligt administrativt arbejde. Men selvfølgelig fortsætter den gode Rath sin egen efterforskning på trods af modstand og kritik fra sine overordnede.

Samtidig må Rath hjælpe sin dominerende far med en celeber opklaringssag, hvor Kölns daværende overborgmester, den senere så kendte forbundskansler Konrad Adenauer er kommet i klemme, og han bøvler fortsat med sit forhold til den smukke jurastuderende Charly, og for at det ikke skal være løgn, så har han efterhånden en truende suspension hængende over hovedet, fordi han har gået sine egne veje.

Den stumme død er en ordentlig moppedreng på 619 sider, men den føles på intet tidspunkt lang – tværtimod så følte jeg mig opslugt og holdt til ilden fra start til slut, så også to’eren er et absolut anbefalelsesværdigt bekendtskab – både for sin hårdkogte og actionmættede handling, men også for sit spændende tidsbillede af en pulserende og hysterisk filmmetropol, som Berlin var dengang i de brølende tyvere og starten af trediverne, lige indtil Hitler kom til og satte en helt anden dagsorden.

Bogen lever fuldt op til sin forgænger i serien og skal derfor også belønnes med 4 stjerner.

Indlægget indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar af forlaget Lindhardt og Ringhof.

Sprængfyldt med hårdkogt og actionmættet handling Den stumme død af Volker Kutscher