Boganmeldelse – Den niende grav af Stefan Ahnhem

Boganmeldelse - Den niende grav af Stefan Ahnhem

Den niende grav er 2. bog i serien om Fabian Risk skrevet af den svenske forfatter Stefan Ahnhem. Vi følger Fabians arbejde hos drabsafdelingen i Stockholms Politi, inden han selv og familien flyttede til Helsingborg, som vi læser om i første bog i serien.

Den svenske justitsminister synes at være forsvundet sporløst fra jordens overflade efter en heftig TV-debat. Han benyttede bagudgangen efter debatten for at undgå den griske presse, men nåede aldrig frem til sin bil. Fabian Risk indkaldes til en hemmelig udredning af begivenhederne omkring justitsministerens forsvinden, men lig Säpo har Fabian og hans kollega Malin Rehnberg svært ved at finde hoved og hale i omstændighederne.
En dansk TV-journalist bliver fundet brutalt myrdet i sit hjem, hvilket leder den danske drabsefterforsker, Dunja Hougaard, og dermed det danske opklaringsarbejde til Sverige.

Når man læser Stefan Ahnhem, så skal man være forberedt på, at han ikke hopper over, hvor gærdet er lavest, når det gælder bestialske mord. ‘Den niende grav’ indeholder voldsomme og modbydelige beskrivelser af bogens ofre, så hvis man har en sart mave, bør man måske hoppe let henover de passager, hvor det er allerværst – man må nemlig ikke af den grund snyde sig selv for at stifte bekendtskab med dette spændende forfatterskab.

Jeg skrev i min anmeldelse af første bog i serien, Offer uden ansigt, som du kan læse her, at jeg godt kunne tænke mig at høre mere om, hvad der mon pressede Fabian Risk til at starte på en frisk med sin familie i sin barndomsby, Helsingborg. Det fik jeg heldigvis lov til ved at læse ‘Den niende grav’, som er en såkaldt prequel – en bog hvor handlingen foregår før handlingen i sin forgænger.

Personligt er jeg meget glad for det dansk / svenske politisamarbejde, som vi også kender fra TV-serien, Broen. Det giver et fint ekstra element til kriminalgenren, da vi og vores naboland tydeligt har hver vores kulturer, som kommer til udtryk i visse situationer – i højere eller mindre grad.

Stefan Ahnhem skriver levende og hans bøger er lette at at gå til – og dette på trods af de mange sider, som hans bøger også er fyldt med. Han er ikke bange for at slå mennesker ihjel, selvom det måske er socialt uacceptabelt, hvilket jeg er kæmpe fan af. Ikke det at han slår bøgernes personer ihjel, men det at han ikke er bange for at “krænke” nogen ved at gøre det.

‘Den niende grav’ er en svensk kriminalroman, der har en fornem plads, ikke alene på min bogreol, men også i den svenske krimi-superliga, Allsvenskan. Jeg glæder mig allerede til at komme videre i fortællingen om Fabian Risk.

Fortjener en plads i den svenske krimi-superliga Den niende grav af Stefan Ahnhem
4 / 5