Boganmeldelse – Beelzebul af Mona Hawthorn Andersen

Boganmeldelse - Beelzebul af Mona Hawthorn Andersen

Beelzebul er en psykologisk gyser skrevet af den danske forfatter Mona Hawthorn Andersen. Bogen er udgivet på Forlaget Mellemgaard, hvor hun tidligere er debuteret med sin første udgivelse ‘I Guds skabte billede’.

Amanda går i 1. g, men hun har svært ved at finde sig til rette. Hun møder ofte modgang i skolen, og flere af hendes klassekammerater mobber hende hensynsløst. Noah er den eneste, som møder Amanda i øjenhøjde, og han tilbyder hende, at de sammen kan lave et billedkunstprojekt. En eftermiddag forsvinder en pige fra gymnasieklassen og er dermed endnu en i rækken af forsvundne piger indenfor de seneste år. Amanda havner selv i kløerne på den brutale gerningsmand og befinder sig snart i en kamp på liv og død.

Beelzebul mindede mig i første omgang om en college-teen kærlighedshistorie, som ville egne sig godt til – nu roder jeg mig sikkert ud i noget skidt i disse ligestillings-tider – unge kvinder. Men måske Beelzebul er en lidt for grum fortælling til netop denne målgruppe, da gerningsmandens aktioner bliver beskrevet på en overdimensioneret modbydelig måde, som de fleste formentlig vil rynke på næsen af.
Andre gange virkede det næsten som om at det var – hvad jeg formoder er – en erotisk novelle, jeg sad og læste – eller om ikke andet en opvarmning til en erotisk novelle.

Og når det er sagt, så var der visse episoder, hvor Beelzebul indeholdt et lidt for beskidt sprog i specifikke scener til min smag. Jeg vil normalvis ikke sige, at jeg er sart, men når scenerne omhandler detaljeret kønsligt samkvem med et ungdommeligt sprog, så står jeg af. Det bliver for meget for mit 26 år gamle jeg, og jeg vil hellere læse om sekvenserne overfladisk uden for megen detalje.

Forfatteren formåede at skildre de to personligheder, som gerningsmanden må siges at have, ganske glimrende. Måske denne indsigt og forståelse, som forfatteren har, kan skyldes hendes arbejde i psykiatrien, men hvorom alting er, så er det ekstremt skræmmende og samtidig også uhyggeligt, at nogle mennesker kan være så venlige og samtidige have en så modbydelig og meget modsat side af sig selv.

Til sidst vil jeg blot konkludere anmeldelsen med min mening om bogens opbygning. Jeg må være ærlig at indrømme, at jeg synes, at bogens handling falder i kadence i løbet af de 4 dele. Begyndelsen er rigtig god og godt bygget op, men herefter faldt niveauet desværre betragteligt. Beelzebul blev småkedelig til sidst, og jeg kan derfor kun belønne bogen med 3 stjerner.

Indlægget indeholder reklame, da bogen er tilsendt som anmeldereksemplar af Forlaget Mellemgaard.

Starter OK, men bliver aldrig rigtig godt Beelzebul af Mona Hawthorn Andersen
3 / 5