Anmeldelse – Mord i familien

Anmeldelse - Mord i familien

Mord i familien er et nyt program på Kanal 5, hvor journalist og krimiforfatter Julie Hastrup er vært. Her dykker hun ned i en række sager, som alle har samme omdrejningspunkt – at der er foregået et mord i familien. Hun skriver de afdøde personers historie, som i programmet bliver indtalt af en skuespiller. Min anmeldelse er udarbejdet på baggrund af et enkelt afsnit.

Jeg blev kontaktet direkte af en producent fra det pågældende produktionsselskab, der står bag programmet, som spurgte, om jeg kunne have lyst til at dele budskabet om denne nye programserie. Årsagen var, at jeg, som krimiblogger, ofte beskæftiger mig med stof af samme karakter. Jeg tog derfor imod tilbuddet og ‘udfordringen’ om at se første afsnit og efterfølgende skrive dette indlæg.

Selvom det kan lyde som en kliché, så var det enormt interessant at få lov til at komme helt tæt på forældrene til den dræbte søn, som første afsnit handler om.
Både moderen og faderen sidder meget opstillet – til dels karikeret – og bliver interviewet og spurgt ind til hændelsesforløbet og familiens fortid. På trods af denne ranke og unaturlige positur, så virker det dog ægte. Man kan næsten mærke smerten bag forældrenes øjne, og man deler deres sorg.

Hvad ligger der til grund for et sådant program?

Ny forskning viser, at 44% af alle drab foregår i familien. Det er uhyggelige tal, og det ønsker Kanal 5 at sætte større fokus på. Eksperter mener, at man bør kigge på nogle af de psykologiske hændelser, der er i spil, samt hvad der ligger forud for disse drab.Det er en nødvendighed at turde se i øjnene, hvis man ønsker at neddrosle den forfærdelige statistik.

Selvom kanalen ikke kan sænke antallet af familiedrab, så kan et større fokus på psykologiske lidelser måske være med til at få nogle vigtige nøglepersoner til at åbne øjnene.

Underholdning eller for real?

En evig problematik i true crime er, hvorvidt det bliver produceret for at underholde masserne, eller om det bliver produceret for at øge et fokus på et givent problem. Jeg skal ikke være dommer over, hvad der gør sig gældende hvornår. Men jeg håber på, at ‘Mord i familien’ bliver ved med at holde den sobre tone og skildre de afdødes samt de pårørendes fortællinger med respekt – for det mener jeg, at de gør i første afsnit.

Jeg vil ikke give programmet et antal stjerner af respekt for familierne, men programmet er meget anbefalelsesværdigt, og jeg glæder mig personligt meget til at se de resterende afsnit.

Tak for muligheden for at se programmet før tid og komme med min ærlige mening om et nyt tv program. Det har premiere tirsdag d. 22. oktober 2019 på Kanal 5 – ellers kan det også ses senere på dplay.

Billedet er taget af fotograf: Krestine Havemann